specjalne S1, S2, S3, S4, S5
Grupy specjalne w naszym Przedszkolu funkcjonują od 2004 r. Do oddziałów specjalnych przyjmowane są dzieci :
• z autyzmem
• z Zespołem Downa
• z niepełnosprawnością intelektualną
• z niepełnosprawnościami sprzężonymi
• z mózgowym porażeniem dziecięcym
Liczba dzieci w takim oddziale wynosi od 4 do 10 osób.
Obecnie w naszej placówce funkcjonuje pięć oddziałów specjalnych, do których łącznie uczęszcza 21 dzieci.
Działania placówki mają na celu:
• dokonywanie diagnozy funkcjonalnej i opisu rozwoju psychomotorycznego z wykorzystaniem wyników skali Gunzburga (czyt.Ganzberga), profilu osiągnięć ucznia Jacka Kilina, profilu psychoedukacyjnego Schoplera (czyt. Szoplera)
• redukowanie zachowań zakłócających,
• wszechstronną stymulację rozwoju dziecka
• dostarczanie rodzicom wskazówek i wiedzy na temat potrzeb ich dzieci
• monitorowanie rozwoju dziecka
Praca z każdym dzieckiem opiera się na Indywidualnym Programie Edukacyjno – Terapeutycznym opracowanym na podstawie wielospecjalistycznej oceny rozwoju.
W czasie pobytu w przedszkolu dzieci korzystają z zajęć rewalidacyjnych z zakresu:
• logopedii
• Treningu Umiejętności Społecznych
• Dogoterapii
• Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
• Programu aktywności Knillów
• usprawniania manualnego – zajęcia plastyczno techniczne
• wspomagania rozwoju intelektualnego
• Integracji Sensorycznej
• ćwiczeń rozwijających ogólną sprawność fizyczną
• Muzykoterapii
• Terapii ręki
W pracy z dziećmi stosowane są metody:
• Knillów
• V.Sherborne
• F.Affolter
• Porannego kręgu
• Integracji sensorycznej
• Elementy metody behawioralnej
• Komunikacji alternatywnej Makaton
• Elementy metody wpływu osobistego
• Elementy metody Dobrego Startu
• Elementy Sensoplastyki
W oddziałach zatrudniona jest wysokowykwalifikowana kadra pracowników, która ma doświadczenie w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
Zajęcia rewalidacyjne odbywają się w profesjonalnie wyposażonych pomieszczeniach: gabinecie logopedycznym, sali integracji sensorycznej.
W uzasadnionych przypadkach dzieci mogą korzystać również z bezpłatnego dowozy do placówki i odwozu do domu.
Od początku działalności oddziałów specjalnych największy nacisk kładziemy na kształtowanie umiejętności społecznych dzieci. Nasza placówka od początku stwarza dzieciom ku temu idealne warunki. Ważnym atutem naszego przedszkola jest to, że mamy grupy ogólnodostępne , integracyjne oraz specjalne dlatego też możemy w naturalny sposób kształtować młode osoby w duchu integracji i wsparcia. Dzieci ze specjalnymi potrzebami mają szansę włączyć się w życie społeczne, uczyć funkcjonowania w nim, a dzieci zdrowe uczą się, jak być wrażliwym i empatycznym człowiekiem, dostrzegającym różnice między ludźmi i szanującym potrzeby drugiego człowieka.
Każdego dnia staramy się w jak najlepszy sposób przygotować dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz rozwijać ich samodzielność. Aby osiągnąć tak ważne cele, potrzebne są specjalistyczne zajęcia oraz terapie prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów.
Życie przedszkolne nie ogranicza się tylko do jego murów. Aby przygotować małe dziecko do wejścia w społeczeństwo, potrzebna jest wielokierunkowa praca, która wyposaży dzieci w kluczowe umiejętności społeczne, wytłumaczy świat i wskaże różne drogi. By osiągnąć takie cele nieodzowna jest współpraca ze środowiskiem lokalnym, a my bardzo lubimy takie akcje.
Współpracujemy i zapraszamy do naszego Przedszkola m.in. Wojska Obrony Terytorialnej, Policję, Staż Pożarną, lekarzy dentystów, ratowników medycznych, uczestniczymy w warsztatach w klubie osiedlowym „Kwadrat”, bierzemy udział w konkursach i przeglądach.
Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przyjmowane są do przedszkola na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz skierowania do placówki przez wydział oświaty.
Sukcesy w pracy edukacyjno-terapeutycznej
- Trafne dobranie na placówce narzędzi diagnostycznych dzięki czemu opracowane IPET- y dostosowane są do potrzeb i możliwości każdego dziecka, umożliwiają mu osiągnięcie sukcesu w poszczególnych sferach funkcjonowania
- prezentowanie przez dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi umiejętności związanych z działaniami artystycznymi na forum placówki w ramach działań integracyjnych
- umiejętność dostosowania metod pracy do potrzeb możliwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- eliminowanie zachowań trudnych
- sukcesem jest indywidualizacja wymagań, doboru metod i środków dydaktycznych oraz odpowiednia organizacja pracy dzieci.